پله

پله نوعی سازه اهرم در ساختمان است که دو فضا با اختلاف ارتفاع را به هم متصل می کند.سطح شیبدار یا رمپ هم نوع ابتدایی این اهرم  برای اتصال دو سطح غیر هم سطح می باشد.با استفاده از پله اتلاف انرژی کمتری برای تحرک از یک طبقه به طبقه دیگر صورت می گیرد.در صورت نبود پله و یا رمپ عملا هیچ سازه بیشتر از یک طبقه به وجود نمی آمد.

تاریخ پیدایش پلکان

تاریخ دقیقی برای اختراع پله مورد تایید تاریخ شناسان نیست.اما با توجه وجود پله و راه پله های متععد در بناهای تاریخی مانند پلکان تخت جمشید 5 قرن پیش از میلاد گمان می رود که پیشینیان انسان ها با الهام گرفتن از کرت بندی در زمین های کشاورزی بوده.کَرت بندی یا پله پله کردن کوه در نوع خود اختراعی تاثیر گذار در زندگی و شکل گیری تمدن در مناطق کوهستانی بوده،زیرا بدون پله پله کردن زمین شیبدار یا همان کوه های کوچک امکان کاشت گیاه و کنترل آبیاری از بالا به پایین کوه میسر نبوده و نیست.از این ویژگی حتی امروزه در همه جای دنیا برای کشاورزی در محیط های شیبدار استفاده می شود.

تفاوت پله با راه پله و پلکان

به پله های متعدد در جلوی هم که یک مسیر را تشکیل می دهند پلکان  می گویند و اگر این پلکان در محیط مسقف قرار گیرد معمولا به آن راه پله(در انگلیسی استر وی)می گویند.

قسمت های تشکیل دهنده پله و راه پله

پله از دو قسمت کف که محل تماس کف پا با آن است(کف پله-پاگذار) وپیشانی پله که عامل ارتفاع دهنده به هر پله است تشکیل شده.

راه پله از 3 قسمت اصلی:

پله ها  (که راه پله را تشکیل می دهند )سطح شیبدار (سطحی که پله ها بر روی آن قرار میگیرند و به نوعی شاسی راه پله است)پاگرد(محل تنفس و چرخش عابر که برای تغییر مسیر حرکت راه پله میان دو طبقه ایجاد می شود و فضای مسطح  دارد یا ممکن است درب ورودی طبقه در آن قرار گیرد) و

 3قسمت فرعی:

خیز پله(میزان شیبی است که از سطح چایین به سطح بالاتر وجود دارد)آب چکان((سطح شیبداری کوچک در کنار راه پله است و با شیار های ایجاد شده د ر کف پله در ارتباط است که برای خروج آب ریخته شده روی پلکان در اثر شستشو یا بارش باران در جهت جلوگیری از لغزندگی تعبییه می شود)نرده پله(به عنوان دستگیره و جلوگیری از سقوط در کناره راه پله نصب می شود)تشکیل می شود.

نکته:در پله های جدید چرخشی(اسپیرال-مارپیچ)به با حذف سطح شیبدار و کوتاه شدن مسیر حرکت قسمت پاگرد در میان راه پله حذف شده،زیرا عابر با حرکت در حول یک خط عمودی  به بالا یا پایین نقل مکان می کند.

نکته:در مهندسی پله برقی با توجه به حرکت مستقیم صفحه ها ایجاد چاگرد لزومی ندارد.

قوانین  و مقرارت ایجاد راه پله در ساختمان

هر ساختمان  یا سازه ی جدیدی به وجود راه پله نیازمند است.عموما هر سازه ای برای جلوگیری از ورود آب های روان به داخل از کف خیابان بالا تر ساخته می شود.(کرسی)

به این قسمت پله ورودی می گویند.در داخل سازه برای ارتباط طبقات با هم بر طبق قواننین ملی ساختمان چه در ایران و در دنیا ایجاد راه پله جز ملزومات می باشد و این اصل حتی با نصب هرگونه بالابر قابل تغییر نیست(برای خروج اضطراری افراد در زمان خطر )

اندازه اجزا پله

معمولا برای ایجاد راه پله هرچه ارتفاع پیشانی کمتر باشد تعداد پله ها بیشتر می شود که باعث کمتر مصرف شدن انرژی عابر و طولانی تر شدن مسیر می شود  و هرچه ارتفاع پیشانی پله بیشتر باشد نیاز به مصرف انرژی بیشتر و زمان کمتر برای انتقال عابر از سطح پایین تر با سطح بالاتر می شود.

استاندارد اندازه کفی پله 30 تا32سانتی متر (اندازه کف پای انسان)است که برای  محیط های محدود این اندازه با لبه دار کردن بیرون آوردن کف کفی پله از پیشانی)تامیین می شود.

برای ارتفاع پیشانی پله سایز های متفاوت با توجه به نوع کاربری آنها تایین می شود.

مانند :محیط های عمومی 17 سانت-محیط های صنعتی 25 سانت و...

 

درباره عمران بهساز پارس

 شرکت عمران بهساز پارس از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را با تولید  و عرضه محصولات نوین ساختمانی در زمینه ایمنی و مبحث دکوراتیو ساختمان اعم از  مجموعه ی وسیعی از انواع محصولات ترمز پله،نوار ضد لغزندگی،پادری مدرن آلومینیوم موکتی، محصولات ایمنی پارکینگ ، محافظ ستون و متوقف کننده خودرو ، محصولات ایمنی بیمارستانی(HSE)،محافظ و هندریل دیوار و..... آغاز نموده است. همواره در تلاشیم که با  تولید محصولات و ارائه خدمات مناسب پاسخگوی لطف و اعتماد مشتریان محترم باشیم.

دسته بندی محصولات ما بر اساس کاربرد:
 ایمنی ضد لغزندگی پله،راهرو ور مپ (ترمز پله شبنما،فیکس استپ،نوارضدلغزش،صفحه ضد لغزندگی رمپ، با برند  فیکس استپ،Fix Step،فیکس ترد،Fix Tread)
  پروفیل های نبشی پله(نبشی آلومینیومی پله،سرپله لاستیکی،راهنمای شب تاب پله،لب پله با برند های فیکس رابر،Fix Rubber،فیکس نوز،Fix Nose و...)
 محصولات درب ورودی پادری مدرن آلومینیومی کفپوش ورودی موکتی با برند  Fix Mat،فیکس مت و...
 تجهیزات ایمنی مبلمان پارکینگ (محافظ ستون،کرنرگارد،متوقف کننده خودرو،کار استاپ،قفل پارکینگ و...
 محصولات ایمنی دکوراتیو داخل ساختمان(هندریل بیمارستانی،ضربه گیر دیوار،سر ستون ،محصولات اچ اس ای و...
  پروفیل های دکوراتیو ایمنی کفپوش و دیوارپوش،پروفیل های درز انبساط و انقطاع یا اکسپنشن جوینت و...

Image
Image

دفتر و نمایشگاه مرکزی

تهران-خیابان مدنی-جنب ایستگاه مترو فدک-مجتمع تجاری اداری پالمیرا-طبقه 4 اداری-واحد 419

کارخانه

شهرک صنعتی عباس آباد-گلبرگ سوم-روبروی شرکت امرسان-پلاک 43

تلفن

02177310761-02177850252-02177850274

همراه

09128115793