تاریخچه ترمز پله در ایران

 

ترمز پله

تفاوت ترمز پله در جا ریز(اجرا توسط شرکت) و ترمز پله آماده به نصب(نصب توسط مشتری یا شرکت)

اساس مشتری مداری در صداقت است

به مشتریان عزیزی که قصد انتخاب ترمز پله کاربری سنگین از نوع سایشی را دارند حتما توصیه می شود این مقاله را کاملا مطالعه نمایند.

ترمز پله شب تاب

ترمز پله های کاربری سنگین سایشی که در ایران با نام FiX step  شناخته می شوند برای رسیدن به مدل فعلی(فیکس استپ آماده)سیر تکاملی مختلفی را پیمو ده اند تا به مدل کنونی که پیشرفته ترین نوع ترمز پله در جهان است (چه در کیفیت و چه در ماندگاری) رسیده اند.

لازم به ذکر است که ترمز پله مانند لنت ترمز خودرو محصولی مصرفی است  که با ساییده شدن و ایجاد اصطکاک از لیز خوردن  عابرجلوگیری می نمایدو این بدین معناست که عمر مصرفی مشخصی دارد (بسته به عوامل محیطی وتردد).اصولا هر محصولی با هر نوع متریال(آهن-سنگ-و...) در زیر بار تردد افراد از بین می رود و ادعای مادام العمر بودن برای هر نوع ترمز پله کذبی بیش نیست.

در ابتدا ۳ مدل ترمز پله سایشی تردد بالای  فیکس استپ را معرفی می نماییم و سپس به تفصیل به نقاط ضعف و قدرت آن ها می پردازیم .در این مقاله برای راحتی در ادراک موضوعات توسط مشتری سعی شده از واژگان فنی و مهندسی کمتر استفاده شود.

نسل اول ترمز پله های فیکس استپ

در سال ۸۷ شرکت عمران بهساز پارس با اولین محصول خود (Fix step)مبحث آنتی اسلیپ را در شاخهHse در ایران پایه گذاری کرد و برای نام این محصول که امروزه جنبه عمومی یافته واژه ترمز پله را انتخاب نمود.روش ابتدایی در آن زمان استفاده از مواد دو جزیی آلمانی بود که به صورت در جا ریز و با هزینه و زحمت  بالا انجام می گرفت. به سرعت وکمتر از انجام ۴ آزمایش مشکلات و نواقص این سیستم معلوم گردید وتیم فنی شرکت سریعا به سراغ نسل دوم ترمز پله فیکس استپ با متریالی متفاوت و داخلی  رفت..قبل از توضیح نسل دوم به ارایه برخی معضلات لاینحل مدل در جا ریز با رزین های دو جزیی خارجی اشاره می نماییم.

مشکلات غیر قابل رفع ترمز پله نسل اول درجا ریز :

۱-بسته شدن مسیر تردد

برای خشک شدن ترمز پله(کیورینگ) در راه پله ها  حداقل به ۸ ساعت زمان (در فصل زمستان این مقدار بسیار بیشتر است)وبرای خشک شدن نهایی ۷۲ ساعت زمان لازم است.این مقدار زمان برای محل های پر رفت و آمد که جایگزینی مانند آسانسور یا راه پله ندارند عملا تعطیل کردن قسمت مربوطه را به دنبال داشت.برای مثال راهرو اورژانس بیمارستان ها که بعد از نصب محصول با این روش باعث تعطیلی این قسمت برای ساعت ها می شود.!

۲-نداشتن کیفیت یکسان در محصول اجرا شده

الف)خطا در ترکیب مواد

همه پلیمر ها(رزین-پلاستیک و ...) و مخصوصا رزین های دو جزیی برای رسیدن به بهترین نتیجه تابع میزان ترکیب-دمای محیط و... می باشند.در ترمز پله نسل اول همواره مشکل ترکیب نشدن یک دست مواد (به علت ترکیب نشدن توسط دستگاه و توسط دست کارگر)وجود دارد که این مساله باعث سفت شدن ترمز پله یک قسمت و نرم ماند ترمز پله قسمتی دیگر می شود.هرچه پلیمر ها دیرتر سفت شوند ماندگاری بالاتر و هرچه زودتر سفت شوند شکنندگی بیشتر و چسبندگی کمتر دارند.

ب)خطا در اجرای ترمز پله

همواره در محصولات ساخته دست انسان امکان خطا امری اجتناب ناپذیر می باشد.با توجه اجرای ترمز پله فیکس استپ نسل اول در شب(به علت تردد کمتر در راه پله)خستگی و خواب آلودگی کارگران اعم از ماهر و بی تجربه باعث مشکلاتی می شد شامل:

نظافت نکردن مناسب پله برای اجرا (چرب بودن پله)یک سایز نبودن چسب کشی پله ودر نتیجه یک سایز نبودن ترمز پله ها-فشار نیاوردن لازم به غلطک برای پرس دانه ها به داخل مواد-همسان نبودن ارتفاع چسب اعمال شده توسط کاردک به دلیل خستگی دست و.....

۳-نداشتن ماندگاری بالا

الف)کچل شدن

به علت نداشت انعطاف و نپذیرفتن هیچگونه تنش در مواد نسل اول، دانه های زبر به دلیل سختی بالا (۹.۵ موس)و تیز بودن هر وجه آن مانند الماس با سرد و گرم شدن(انبساط و انقباض)صدم میلیمتری مواد بعد از مدتی در جای خود لق شده و از روی ترمز پله کنده می شوند ومحضول مانده مواد صاف و بدون زبری است که علاوه بر لغزندگی و پاگیری نمایی زشت به راه پله می دهد.

ب)کنده شدن

با توجه Anti Uv نبودن مواد دوجزیی نسل اول از هر نوع و مدل ایرانی و خارجی به علت در معرض آفتاب قرار داشتن ترمزپله فرآیندyellowation یا همان زرد شدن و از بین رفتن ترمز پله با این مواد آغاز می شود و پس از مدتی  به صورت خود به خود قسمت هایی از ترمز پله کنده می شوند.

ج)نداشتن لایه دوم ToP Coating

همه کفپوش ها از هر نوع پلیمری یا حتی چوبی(پارکت) بوسیله لاک رویه یا تاپ کوت از تخریب توسط اصطکاک تردد عابرین محافظت می شوند.در مورد کفپوش های ضد لغزش که ترمز پله نوعی از آن است این مطلب اهمیتی صد چندان دارد.برای مثال همه کاغذ سمباده ها sand paper به دلیل داشتن تاپ کوت می توانند عمر بالاتری داشته باشند د رغیر اینصورت خیلی زود کچل می شوند.ترمز پله نسل اول به دلیل  اجرا در محل بودن قابلیت اعمال لایه دوم را نداشت.زیرا برای سفت شدن مواد می بایست ساعت ها فرصت داد  و در صورت فرصت دادن و سفت شدن امکان کندن چسب های کاغذی از بین می رود.لازم به ذکر است که اجرای تاپ کوتینگ به سیستم مخصوص با غشای فیلم مانند نیاز دارد که این امر در محل اجرا میسر نیست.

۴-غیر قابل تعویض و ترمیم بودن

الف)معضل تعویض نشدن

شاید بزرگترین مشکل ترمز پله های نسل اول فیکس استپ و حتی نسل دوم قابل تعویض نبودن این محصولات باشد.برای مثال اگر لنت ترمز ها در خودرو جوش داده شوند! دیگر امکان تعویض آن ها وجود ندارد و این معضلی است بسیار بزرگ .مثالی دیگربر اساس تجربه شرکت عمران بهساز رمپ مغازه ای در میدان پاستور بود که ترمز پله فیکس استپ نسل اول اجرا شد و بعد از مدتی به دلیل تغیر کاربری (مغازه پروتیینی)جواز کسب توسط اداره بهداشت صادر نمی شد و مستاجر مجبور به تعویض سنگ سطح شیبدارشد!.(برای محیط های بهداشتی باید از ترمز پله غیر سایشی شزکت عمران بهساز استفاده نمود)

 

 

ب)معضل ترمیم نشدن

با توجه به مصرفی بودن ترمز پله ها و امکان خراب شدن به دلایل فوق الذکر یا دلایل خارجی(مانند کشیدن گاو صندوق روی پله یا شکستن پله و...) در نسل اول ترمز پله ها با توجه به سفت بودن مواد(دانسیته بالا)امکان ترمیم همتراز با ترمز پله های کناری میسر نبود و همواره قسمت بخیه شده مانند تپه و بر آمده خود نمایی می نمود.مشکل مهمتر در ترمیم نسل اول ترمز پله ها این بود که در صورت درخواست مشتری برای  نو سازی وروکش کردن دوباره ترمز پله ها به دلیل ضخامت بالای ۳ میلیمتر در اجرای اول و بالا تر رفتن ضخامت در صورت اجرای دوم  عملا ترمز پله از استاندارد کمتر از ۴ میلیمتر (استاندارد) خارج می شد و عامل گیر کردن کفش و سقوط  و خطرات ناشی از آن می شد.نکته مهم دیگر اینکه به علت زبر بودن ترمز پله سایشی همواره چربی و آلودگی بر روی آن می ماند و اجرای لایه دوم بر روی محیط چرب انجام می شود که عامل کم کردن عمر محصول می شود.

۵-غیر قابل نصب توسط مشتری

به دلیل پیچیده بودن اجرای ترمز پله نسل اول امکان نصب یا ترمیم  محصول فقط توسط گروه نصب ماهر شرکت ممکن بود و این مساله وابسته کردن مشتری به فروشنده را باعث می شد.از طرفی اینکه اجرای این محصول فقط در شهر تهران و مناظق نزدیک به تهران میسر بود و محصولی فراگیر برای کل کشور به حساب نمی آید در حالی که میزان لغزندگی به دلیل سرما و بارندگی  در استان های دیگر به مراتب بیشتر از تهران است.

۶-قیمت بالا

مواد اولیه مورد استفاده در محصولات نسل اول و اجرای آن به صورت سنتی (دستی)و غیر صنعتی هزینه تمام شده  بسیار بالا می باشد و عملا ترمز پله که محصولی اساسی در ایمنی ساختمان است را به کالایی لوکس وگران قیمت(با کیفیت پایین)تبدیل می نماید و قسمت اعظم نیازمند به این کالا را به دلیل مقرون به صرفه نبودن از استفاده آن منع می کند.

۷-سرعت پایین در اجرا

به دلیل زمان بر بودن اجرا و خشک شدن ترمز پله نسل اول و محدودیت زمانی(به دلیل ممنوعیت تردد در زمان خشک شدن)سرعت تحویل محصول به مشتری بسیار پایین است.تنها راه حل بالا بردن سرعت استفاده از کاتالیزور مانند کبالت است که  باعث کم شدن چسبندگی ترمزپله به سنگ می شوند و عمر محصول کم می شود.

۸-غیر قابل اجرا بر روی هر متریال

رزین های دو جزیی برای اتصال با مواد کانی(سنگ-آهن-شیشه)طراحی شده اند.برای پله های با روکش لمینیت پارکت یا وینیلی(PVC)وپنلی کربنات که پله های جدید با این متریال ساخته و روکش می شوند امکان اجرای ترمز پله نسل اول موجود نبود.

نکاتی مانند داشتن بوی بد در هنگام اجرا در فضای بسته(برای مثال دربخش بستری بیمارستان ریوی که موجب آزار بیماران می شود)  و نداشتن رنگبندی(فقط رنگ سیاه)از مشکلات کوچک این نسل بود.

۹-کثیف کردن محیط اجرا و آسیب رساندن به کفپوش

 

الف)کثیف کاری محیط

به دلیل حمل مواد دو جزیی توسط کارگر همواره ریزش(شره کردن) مواد بر روی راهرو و پاگرد اتفاق می افتد که با توجه تاریکی از دید گروه نصب پنهان می ماند و تصویر زشتی به محیط می بخشد.مشکل بعدی در این روش نصب تردد افراد بر روی محیط تازه اجرا شده است زیرا عابر بی خبراز نصب ترمز پله  بر روی راه پله قدم بر می دارد (طبق عادت ذاتی) این موضوع هم به ترمز پله نرم آسیب می زند و هم با چسبیدن مواد به کفش عابر و گام بر داشتن در محیط به اطراف پخش می شود.

ب)آسیب رساندن به کفپوش

در روش اجرای ترمز پله بعد از چسب کشی واعمال رزین به کف شخص سوم با پخش کردن دانه های زبر و حرکت دادن آن از ظبقه بالا به پایین توسط جارو قسمت سوم کار را انجام می دهد.به تجربه دیده شده که روکش سنگ ها(ساب –لاک)یا روکش پاگرد های زیرین از هر جنسی که باشد آسیب بسیار دیده و کهنه می شوند.(به دلیل خراش دیدن توسط دانه های زبر)

بدتر از آن ماندن دانه ها در محیط اطراف نصب است که تا مدت ها پس از نصب در زبر پای عابرین می باشد وباعث تخریب بیستر کفپوش ها می شود.

ترمز پله نسل دوم فیکس استپ  در جا ریز

این نسل از ترمز پله Fix step که اولین ترمز پله تماما ایرانی با متریال داخلی در ایران می باشد با فرمولاسیون جدید شرکت عمران بهساز در سال ۸۷ عرضه شد و در حال حاضر بیشترین متراژ ترمز پله  نصب شده در ایران از همین نسل دوم فیکس استپ می باشد.شرکت عمران بهساز پارس با ارایه نسل دوم فیکس استپ چند نقطه ضعف اساسی از نسل اول ترمز پله ها را مرتفع کردمانند:

۱-قیمت کمتر نسبت به نسل اول ترمز پله

:با توجه به داخلی بودن مواد اولیه قیمت ها شکسته شد و ترمز پله به کالای اساسی ایمنی تبدیل شد.(در این میان هزینه های هنگفت شرکت عمران بهساز برای تبلیغ وجا انداختن فرهنگ استفاده از ترمز پله  که محصولی ناشناخته بود امری اجتناب ناپذیر است)

۲-ماندگاری بالاتر

به دلیل تغییر در میزان دانسیته و گرانروی رزین مایع دانه ها در مواد نیمه غرق می شدن(تا گردن) ودیگر محصول کچل نمی شد و  موادزیرین pre coating در عمق سنگ نفوذ می کرد وباعث ماندگاری بالاتر می شد.

۲-قابل ترمیم بودن

غلظت کم مواد مورد استفاده در این نسل دوم مشکل ضخامت بالا در نسل اول ترمز پله را حل کرد و در زمان ترمیم با نفوذ و همترازی به لایه زیرین self leveling ضخامت نهایی را حتی پس از ۳ بار روکش شدن کمتر از ۴ میلیمتر نگه می داشت.

 

 اما با توجه به درجا ریز بودن نسل دوم Fix stepاکثر مشکلات نسل اول را  همچنان یدک می کشید  .

نسل سوم ترمز پله فیکس استپ مدل آماده

شرکت عمران بهساز پارس پس از ۵ سال اجرا محصولات ضد لغزندگی(انواع ترمز پله)و تحقیقات مداوم با ارایه نسل سوم ترمز پله های فیکس استپ تمامی مشکلات موجود در ۲ نسل قبل را حل کرد و عملا تولید و اجرای نسل دوم فیکس استپ برای مشتریان جدید قطع شد.در زیر به نقاط قوت انسل سوم اشاره می کنیم:

۱-بدون نیاز به بستن مسیر تردد

با توجه به آماده بودن ترمز پله فیکس استپ نسل ۳ در همان لحظه نصب قابلیت استفاده را دارا می باشد.

۲-کیفیت یکسان

به دلیل تولید این نسل توسط دستگاه های مخصوص و کنترل کیفیت در کارخانه تمامی محصولات دارای استاندارد تحویل مشتری می شود. (تست یک سایز بودن-تست یک رنگ بودن-تست ماندگاری در مواد شوینده اسیدی-تست قدرت)

۳-ماندگاری بالا

نسل ۳به دلیل استفاده نکردن از رزین های دو جزیی که با نور آفتاب و اشعه uv  به نوعی دشمن هستند و فرمولاسیون اختصاصی تنش پذیر و منعطف در زیر فشار و سرما وگرما قدرت ماندگاری بسیار بالایی را دارا می باشند

۴-داشتن لاک دوم Top Coating

با اعمال لایه وم عملا امکان کچل شدن محصول از بین رفته است

۵-چسبندگی مخصوص به هر متریال

برای چسباندن ترمز پله به سنگ تراورتن و گرانیت پارامترهای بسیار متفاوتی وجود دارد.پله تراورتن و لایم استون و گوهره با توجه به متخلخل بودن آب گیری بالا در نتیجه انبساط بیشتری نسبت به گرانیت فشرده دارند.در نسل سوم امکان ارایه هر محصول با چسب مخصوص به نیاز مشتری امکان پذیر است.

۶-نصب آسان Easy installation

نصب نسل سوم به سادگی توسط هر فرد غیر متخصص امکان پذیر است و مشتری به دلخواه خود محصول خریداری شده را نصب می نماید.(در صورت درخواست گروه نصب شرکت عملیات نصب را انجام می دهد.)

۷-سرعت بالا در نصب

برای پروژه های متراژ بالا قابلیت نصب و راه اندازی همزمان ترمز پله نسل سوم به متراژ ۴۰۰ متر در روز قابل توجه است.

۸-قابل تعویض بودن(ترمیم فابریکی)

با استفاده از نسل سوم فیکس استپ مشتری می تواند به راحتی در زمان اتمام عمر مفید ترمز پله یا هر دلیل دیگری( شامل گارانتی یا خارج گارانتی) در خواست تعدادی محصول جدید نماید و با کندن محصول قبل در جای قبلی نصب نماید.

مشتری دیگر مجبور و نیازمند استفاده از کالای تحمیلی نیست

۹-دارای رنگ بندی

در نسل سوم مشتری با توجه به رنگ متریال خود می تواند رنگبندی مورد نظر با خود را درخواست کند.( کالیته رنگ)

۱۰-قیمت بسیار کمتر

تولید صنعتی با تیراژ بالا مهمترین دلیل پایین تر شدن هزینه تولید ترمز پله فیکس استپ آماده است

۱۱-ارایه محصول به کل کشور و جهان

با توجه به آماده بودن قظعات ترمز پله نسل جدید امکان ارسال محصول به کل کشور فراهم شد و مشتریان عزیز در شهرستان ها از سال ۹۴ واز سال ۹۵ در کشور های همسایه در حال استفاده از محصول فیکس استپ می باشند.

 

۱۲- امکان نصب بروی هر متریالی

با توجه به گستردگی چسب های  استفاده شده در زیر قطعات فیکس استپ آماده (نسل ۳) امکان نصب این محصول بر روی هر نوع متریالی سنگ آهن شیشه پلی کربنات پارکت-لمینیت-کفپوش پی وی سی و... ممکن است.

نکته۱:مشتریان عزیزی که از فیکس استپ نسل دوم (درجا ریز)شرکت استفاده می کنند بر اساس همان ضمانت نامه های تحویل شده به مدت ۱۰ سال از تاریخ نصب محصول  همچنان شامل خدمات پس از فروش نسل دوم شرکت عمران بهساز می باشند.

نکته۲:مشتریان محترم جدید ترمز پله فیکس استپ فقط امکان خرید نسل سوم را دارا می باشند و ارایه محصول در جا ریز از سال ۹۴ متوقف شده.

نکته۳:در صورتی که مشتری پا فشاری به انجام پروژه با متریال درخواستی به صورت در جا ریز داشته باشد فقط با مطالعه این مقاله و امضای کتبی امکان ارایه محصول ترمز پله Fix step اجرا در محل(فقط در تهران) امکان پذیر می باشد.

 

 

 

 

 

 

مقایسه ۳ نسل ترمز پله فیکس استپ به صورت یک جا

 

FIX STEP نسل ۱ درجا ریز

FIX STEP نسل۲

اجرا درمحل

FIX STEP نسل ۳

قطعه آماده

محل نصب تردد۸ ساعت ممنوع

محل نصب تردد۸ ساعت ممنوع

نصب سریع آماده استفاده همزمان

امکان کنترل کیفیت ندارد

امکان کنترل کیفیت ندارد

کنترل کیفیت دارد

سایز و شکل یکسان نیست

سایز و شکل یکسان نیست

سایز و شکل یکسان است

امکان خطای انسانی دارد

امکان خطای انسانی دارد

امکان خطا ندارد

ماندگاری کم

ماندگاری متوسط

ماندگاری بالا

امکان کچل شدن دارد

امکان کچل شدن ندارد

امکان کچل شدن ندارد

امکان تعویض ندارد

امکان تعویض ندارد

امکان تعویض دارد

روکش دوم ندارد

روکش دوم ندارد

روکش دوم تاپ کوت دارد

نصب توسط مشتری ندارد

نصب توسط مشتری ندارد

نصب آسان توسط مشتری

قیمت بالا

قیمت متوسط

قیمت پایین

سرعت نصب پایین

سرعت نصب پایین

سرعت نصب بالا

رنگبندی ندارد

رنگبندی ندارد

رنگبندی دارد

امکان ارسال ندارد

امکان ارسال ندارد

ارسال به کل کشور

قابل نصب فقط روی سنگ و آهن

قابل نصب فقط روی سنگ و آهن

قابلیت نصب روی هر متریال

آسیب رسان به کفپوش

آسیب رسان به کفپوش

بدون آسیب رساندن به کفپوش

 

درباره عمران بهساز پارس

 شرکت عمران بهساز پارس از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را با تولید  و عرضه محصولات نوین ساختمانی در زمینه ایمنی و مبحث دکوراتیو ساختمان اعم از  مجموعه ی وسیعی از انواع محصولات ترمز پله،نوار ضد لغزندگی،پادری مدرن آلومینیوم موکتی، محصولات ایمنی پارکینگ ، محافظ ستون و متوقف کننده خودرو ، محصولات ایمنی بیمارستانی(HSE)،محافظ و هندریل دیوار و..... آغاز نموده است. همواره در تلاشیم که با  تولید محصولات و ارائه خدمات مناسب پاسخگوی لطف و اعتماد مشتریان محترم باشیم.

دسته بندی محصولات ما بر اساس کاربرد:
 ایمنی ضد لغزندگی پله،راهرو ور مپ (ترمز پله شبنما،فیکس استپ،نوارضدلغزش،صفحه ضد لغزندگی رمپ، با برند  فیکس استپ،Fix Step،فیکس ترد،Fix Tread)
  پروفیل های نبشی پله(نبشی آلومینیومی پله،سرپله لاستیکی،راهنمای شب تاب پله،لب پله با برند های فیکس رابر،Fix Rubber،فیکس نوز،Fix Nose و...)
 محصولات درب ورودی پادری مدرن آلومینیومی کفپوش ورودی موکتی با برند  Fix Mat،فیکس مت و...
 تجهیزات ایمنی مبلمان پارکینگ (محافظ ستون،کرنرگارد،متوقف کننده خودرو،کار استاپ،قفل پارکینگ و...
 محصولات ایمنی دکوراتیو داخل ساختمان(هندریل بیمارستانی،ضربه گیر دیوار،سر ستون ،محصولات اچ اس ای و...
  پروفیل های دکوراتیو ایمنی کفپوش و دیوارپوش،پروفیل های درز انبساط و انقطاع یا اکسپنشن جوینت و...

Image
Image

دفتر و نمایشگاه مرکزی

تهران-خیابان مدنی-جنب ایستگاه مترو فدک-مجتمع تجاری اداری پالمیرا-طبقه 4 اداری-واحد 419

کارخانه

شهرک صنعتی عباس آباد-گلبرگ سوم-روبروی شرکت امرسان-پلاک 43

تلفن

02177310761-02177850252-02177850274

همراه

09128115793