کودک و راه پله

 

خطرات ایمنی راه پله برای کودکان

وجود راه پله در ساختمان های چند طبقه امری طبیعی است.حتی در منازل دو طبقه و یا بیشتر راه ارتباطی طبقات همین پلکان می باشد.با توجه به حوادث پنهان و بسیار خطر آفرین پیشنهاد می کنیم در صورت داشتن کودک در منزل یا محیط کار(مهد کودک)نکات ایمنی بسیار مهمی در رابطه با کودکان و راه پله را به دقت دنبال کنید.همواره پیشگیری بهتر است!

عموما کودک تا سن 2 سالگی یا به صورت چهار دست و پا حرکت می کند،و حتی در صورت راه رفتن بر روی دوپا تعادل مناسب ندارد.با توجه به کنجکاوی کودک ممکن است به هر جایی وارد شود،درست زمانی که مادر یا مربی مهد کودک مشغول پاسخ گویی به تلفن مهمی می باشند ممکن است کودک به سمت راه پله حرکت کرده و وارد محیط خطر ناکی شود که خود از آن بی اطلاع است.

حوادث ممکن پلکان برای کودک چیست؟

علت اصلی نوشتار این مقاله اتفاقی است که چند روز پیش برای یکی از آشنایان نویسنده این مقاله بوجود آمد.درست در یک ظهر تابستانی به همراه خانواده در ویلایی در شرق تهران بودیم که بعد از صرف ناهار و استراحت همه مشغول به صحبت بودند که ناگهان با فریاد یکی از دوستان متوجه شدیم فرزند 3 ساله یکی از میهمانان که تنها 18 ماهه بود،با دست از راه پله چرخان په پشت بام ویلا رفته و از لبه پرتگاه اویزان شده و بازی می کند.خلاصه مطلب به چه سرعتی همکاری انجام شد و پیش از آنکه کودک بخواهد اتفاق ناگواری رقم بزند قضیه به اتمام رسید.مشکل از کسی نبود زیرا مادرش تنها 1 دقیقه از فرزندش غافل شده بود(برای رفتن به سرویس بهداشتی).

پس از این حادثه به فکر راه حلی بودم.با توجه به این مساله که در شرکت عمران بهساز پارس محصولات ایمنی راه پله تولید می شود بر خود لازم دیدیم تا به فکر راه چاره ای باشیم.بهترین راه حل برای این مشکل استفاده از راهبند کودک  است.

راه بند کودک

راه بند کودک چیست؟

راه بند کودک یا گارد پله یک محصول ایمنی بسیار ساده و مهم است که به مانند یک درب نصفه می باشد وبا نصب آن در محیط های خطر آفرین برای کودکان رفت و آمد بچه ها قابل کنترل می شود.راهبند کودک یا به انگلیسی child barrier انواع مختلفی دارد بعضا به شکل حصار های می باشند که محیطی امن را برای کودک شما به وجود می آورد.پیشنهاد می شود که راه بند دارای ارتفاعی بلند تر از قد فرزندتان باشد تا از باز کردن لولا آن  توسط کودک،در هنگام بازی خاطر جمع باشید.ضمنا برای آسودگی بیشتر بهتر است راه بند هایی که در محیط های پر تردد منزل مانند آشپزخانه و راه پله نصب می کنید حتما از نوع لولایی باشند تا در مواقع لزوم مزاحمتی برای شما ایجاد نکنند.

محیط های که نیاز به راهبند کودک دارند

راه بند پله

راه پله

در راس همه قسمت های منزل و ساختمان راه پله است!خطرات بسیاری مانند لغزندگی و سقوط در راه پله برای کودک ممکن است که حوادث بسیاری مانند شکستن دست و پا و بدتر از آن(حتی فوت)،اتفاقاتی است که تا کنون در راه پله برای کودکان بوجود آمده.مشکل اصلی زمانی بوجود می آید که کودک به تنهایی وارد راه پله شده و پس از طی چند پله اقدام به ایستادن می کند.با توجه به نداشتن تعادل در ارتفاع بالا امکان سقوط از پشت و برخورد سر به لبه تیز پله همواره وجود دارد.(برای محافظت از تیزی پله و خطرات آن محصول نبشی لاستیکی را مطالعه نمایید)

آشپزخانه

ورود کودک به آشپزخانه بهتر است انجام نگیرد زیرا ممکن است یک وسیله سنگین در لبه کانتر یا میز آشپزخانه باشد و کودک با کنجکاوی ذاتی خود،دست خود را دراز کند و آن وسیله را بر روی خود پرتاب کند.ضمنا وجود گاز اجاق پزی و مواد شوینده اسیدی در کابینت های پایینی آشپزخانه از دیگر نکاتی است که ورود کودک به آشپزخانه را خطرناک تر می کند.چاقو و لوازم آشپزخانه در کشوها خود عامل حادثه می باشند.

نکته مهم دیگر در آشپزخانه وجود سطل زباله منزل در این محیط است.پیشنهاد می شود که سطل زباله یا کیسه آن به صورت آویزان از درب کابینت قرار گیرد زیرا ممکن است کودک با دست کردن در آن هر وسیله ای را برداشته و به خود آسیب بزند.

تراس(بالکن)

عموما تراس و بالکن ساختمان و ویلا دارای درب هستند اما در صورتی که می خواهید برای جریان هوا درب آن را باز کنید حتما راهبند را ببندید تا از ورود کودک در این محیط پیشگیری کند.

حمام و سرویس بهداشتی

نگرانی در رابطه با این دو قسمت از منزل نداشته باشید چون دارای درب هستند اما فراموش نکنید که حتما درب آن ها بسته باشد!

نکته:لازم به ذکر است که برای آسودگی خود و فرزندتان بهتر است محیط بازی کودک را با دور بند ببندید تا با خیال راحت به امور دیگر رسیدگی نمایید.این موضوع مخصوصا در مهد های کودک تاثیر زیادی در ایمنی کودک دارد.

راه بند کودک را خودتان بسازید

ساختن راه بند کار بسیار ساده ایست که هم خودتان می توانید آن را انجام داده و یا از یک کابینت کار این محصول را بخواید.البته مدل های دیزاین شده محصول نیاز تهیه از بازار دارد که متاسفانه تولید کننده ای در ایران برای این محصول ایمنی پیدا نکردیم و فقط چند فروشگاه اینترنتی مدل وارداتی این محصول را عرضه می کنند.(در صورت نیاز بازار ممکن است این محصول توسط شرکت عمران بهساز پارس تولید و عرضه گردد.)

برای ساخت این محصول نیاز به چوب ام دی اف یا ورق نئوپان می باشد.سعی کنید از نوع لمینیت شده آن استفاده کنید و رنگ روکش آن با فضای داخلی منزل شما ست باشد.ورق بعد از برش تنها چند لولا و یک قفل نیاز دارد که در ورودی پله نصب شود.سعی کنید ارتفاع قفل آن از دست کودکتان بیشتر باشد.

پایان

 

درباره عمران بهساز پارس

 شرکت عمران بهساز پارس از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را با تولید  و عرضه محصولات نوین ساختمانی در زمینه ایمنی و مبحث دکوراتیو ساختمان اعم از  مجموعه ی وسیعی از انواع محصولات ترمز پله،نوار ضد لغزندگی،پادری مدرن آلومینیوم موکتی، محصولات ایمنی پارکینگ ، محافظ ستون و متوقف کننده خودرو ، محصولات ایمنی بیمارستانی(HSE)،محافظ و هندریل دیوار و..... آغاز نموده است. همواره در تلاشیم که با  تولید محصولات و ارائه خدمات مناسب پاسخگوی لطف و اعتماد مشتریان محترم باشیم.

دسته بندی محصولات ما بر اساس کاربرد:
 ایمنی ضد لغزندگی پله،راهرو ور مپ (ترمز پله شبنما،فیکس استپ،نوارضدلغزش،صفحه ضد لغزندگی رمپ، با برند  فیکس استپ،Fix Step،فیکس ترد،Fix Tread)
  پروفیل های نبشی پله(نبشی آلومینیومی پله،سرپله لاستیکی،راهنمای شب تاب پله،لب پله با برند های فیکس رابر،Fix Rubber،فیکس نوز،Fix Nose و...)
 محصولات درب ورودی پادری مدرن آلومینیومی کفپوش ورودی موکتی با برند  Fix Mat،فیکس مت و...
 تجهیزات ایمنی مبلمان پارکینگ (محافظ ستون،کرنرگارد،متوقف کننده خودرو،کار استاپ،قفل پارکینگ و...
 محصولات ایمنی دکوراتیو داخل ساختمان(هندریل بیمارستانی،ضربه گیر دیوار،سر ستون ،محصولات اچ اس ای و...
  پروفیل های دکوراتیو ایمنی کفپوش و دیوارپوش،پروفیل های درز انبساط و انقطاع یا اکسپنشن جوینت و...

Image
Image

دفتر و نمایشگاه مرکزی

تهران-خیابان مدنی-جنب ایستگاه مترو فدک-مجتمع تجاری اداری پالمیرا-طبقه 4 اداری-واحد 419

کارخانه

شهرک صنعتی عباس آباد-گلبرگ سوم-روبروی شرکت امرسان-پلاک 43

تلفن

02177310761-02177850252-02177850274

همراه

09128115793